Projekt Erasmus+ „Zvyky a tradice v Evropě jako vzdělávací koncept v předškolním a školním vzdělávání“

 

Úvod Mobility Výsledky Média

Desáté projektové setkání

Další výjezd v rámci projektu Erasmus + se uskutečnil ve dnech od 9. 10. do 14. 10. 2016. První den se nesl v duchu poznávání krás této nádherné země, zejména hlavního města Amsterdam. V dalších dnech jsme měli možnost navštívit několik škol a školek, přičemž jsme nasbírali spousty zajímavých postřehů:

Líbilo se nám, že v holandských školách je kladen velký důraz na podporu čtenářské gramotnosti. Běžně zde fungují školní knihovničky, které si děti vedou samy. Starší žáci si hrají na opravdové knihovníky a evidují výpůjční průkazky svých spolužáků. Ve školách probíhají tematické týdny, kdy jsou do škol zvány babičky a dědečkové, kteří dětem ve čtenářských koutcích, k tomu vyhraněných, předčítají. Také zde měli pohádkové křeslo, ve kterém čtou paní učitelky v Hoornu dětem pohádky. Kouzelné křeslo podtrhuje kouzlo chvil strávených nad četbou a v dětech podpoří emoce.

Dále nás zaujala hodina matematiky v jedné ze škol v Hoornu. Děti pracovaly samostatně pod vedením paní učitelky a asistentky pedagoga, které chodily mezi dětmi a radily jim. Každé dítě pracovalo podle svého tempa. Zadání vypracování bylo dvoustránka v pracovním sešitě, pořadí cvičení si děti určovaly podle sebe. Rovněž inspirativní byla návštěva školy Montessoriovského typu. Velmi nás zaujala výchova dětí k samostatnosti a pěkný přístup pedagogických pracovníků, pro nás trochu netypické - mužů.

Dalším inovativním elementem byla podpora vztahu dětí k rodině a prarodičům. Děti si hrají na babičky a dědečky, zkouší chodit s berličkou a pomáhat si. Zamyšlení nad otázkou, jaké to bude, až budu starý, budu rád, když mi někdo pomůže a bude ke mně ohleduplný. Toto bylo tématem týdne na jedné ze škol v Hoornu, kterou jsme navštívili. Při výjezdu jsme měli spousty možností porovnávat holandské školy a školky s našimi, ze všech činností a aktivit, které jsme měli možnost vidět, si rádi vezmeme inspiraci pro realizaci v českých školách a školkách.

Libuše Sudová