Projekt Erasmus+ „Zvyky a tradice v Evropě jako vzdělávací koncept v předškolním a školním vzdělávání“

 

Úvod Mobility Výsledky Média

Sedmé projektové setkání

V termínu od 15. do 18.  května se v Hoornu uskutečnilo další projektové setkání, kterého se zúčastnili zástupci mateřských škol, Waldorfské školy a Města Příbram.  Skupina nejdříve navštívila město Amsterodam, ve kterém se seznámila s tradičními trhy s květinami. Při vyjížďce na lodi ochutnali účastníci tradiční druhy sýrů, teplé nápoje a během ochutnávání poznávali zvláštnosti  Holandska. Druhý den se uskutečnila návštěva denního centra, kde se seznámili s organizací kroužků pro děti školou povinné. Děti nám předvedli kovbojský tanec, ukázali nám "bar", hračky a také zahradu ve velmi přírodním stylu - palety, klády, vrbový tunel aj. Děti působily velmi spokojeně, ukazovaly nám, jak vyráběli různé mozaiky ze zrcadla nebo jak hrají hry na počítači.

Další naše návštěva byla v jesličkách – v Holandsku nazývaných školka. Nejvíce nás překvapilo, že tam 4 leté děti pomáhají dělat svačinu pro 6 měsíční batolata. O děti se staraly učitelky, každá měla na starosti 5 dětí  ve věku od  6 měsíců do dvou let. Školky i jesle jsou v Holandsku placené. Mateřskou dovolenou mají ženy pouze 10 týdnů, proto v Holandsku pracují matky většinou na poloviční úvazky, a když jim děti odrostou, vracejí se do práce na úvazek celý. Druhý den jsme navštívili základní školu, která je pro děti od 4 let do 12 let. Ve škole se nám moc líbilo, všichni byli přátelští, milí. Líbilo se nám, že se zde dbá hlavně na mezilidské vztahy na komunikaci.

Dále jsme měli možnost navštívit "komunitní centrum". Toto centrum bylo pro nás zcela výjimečné tím, že se zde setkávaly všechny generace. Od nejmenší ve "školce" po nejstarší babičky a dědečky. To je to co u nás chybí. Velkou částí se podílejí na organizaci a chodu hlavně dobrovolníci. Co vše centrum nabízelo - školku, možnost koupit si oblečení, knihovnu, doučování, klub pro náctileté (mixážní pult, fotbálek aj.) a různé kroužky. Celý náš pobyt v Holandsku byl naučný a dospěli jsme k závěru, že naše vzdělávání a holandské je dosti podobné.